Als houden van een stap te ver is

“Hey Erica!”, hoor ik vriendelijk achter me, terwijl ik op het schoolplein sta te wachten op mijn oudste dochter.
Ik kijk om en zie een bevriende moeder staan. Onze kinderen spelen af en toe bij elkaar en ik vind het altijd leuk om haar te spreken.
“Hoi”, antwoord ik terug. “Hoe is het?”
“Ja, best hoor! En wat een leuk stukje had je weer op Facebook gezet gisteravond”, gaat ze verder. “Inspirerend ook. Net als dat blogje laatst over meer zelfzorg en zelfliefde.”
“Ah, dank je!”, antwoord ik trots. “Fijn om te horen!”
Ze knikt en kijkt even naar beneden. “Maar weet je…?”
Ik kijk haar vragend aan.
“Alles wat je schrijft over zelfliefde, minder met jezelf vechten en minder zelfkritiek... ik snap het helemaal, vind het heel belangrijk… maar ook wel lastig als ik eerlijk ben.” Ze kijkt er bij of ze zich een beetje schaamt.

 

“Lastig, dat is het ook”, antwoord ik. “Het is een heel proces en niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie hebt.
”Ze knikt nogmaals en zucht diep. “Weet je? De boys zijn nu 7 en 5. Voordat ik moeder werd had ik al geen hoge pet op van mijn lijf. Nou en na de zwangerschappen....” ze grinnikt, “laat ik het zo zeggen: één en ander is niet bepaald teruggeveerd. Ik zou wel trotser willen zijn, maar het lukt me niet zo goed. Ik las in een blaadje dat je dan voor de spiegel moet gaan staan, liefst zonder kleren en moet kijken naar wat je mooi vindt aan jezelf.”
Ze grinnikt opnieuw en rolt met haar ogen.“Serieus? Ik zie mezelf al staan! En iets moois ontdekken kan ik toch niet! Wat een kansloze tip. Pf. Het is te geforceerd.”
De schoolbel gaat en de deur vliegt met een zwiep open. De eerste kinderen stromen blij naar buiten.
“Ik wil je wel wat tips geven als je wilt?” bied ik aan.
“Ja graag! Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is gegaan. Wat heb jij gedaan om jezelf meer te gaan accepteren?”
Ze legt haar hand kort op mijn arm. “Want soms denk ik: ik zou daar best wat aan willen doen. Ik snap ook dat het beter is. Maar dan denk ik: hoe dan? Waar moet ik beginnen? Wat moet ik doen? De tip om voor de spiegel te gaan staan helpt mij niet. Het past niet bij mij. Dus tips... ja graag, ik wil wel weten hoe jij dat hebt gedaan.
Of weet je wat: schrijf er een inspirerend blogje over?” Ze knipoogt.

 

Een blogje?

Dat laat ik mij natuurlijk geen twee keer zeggen!

 

Hoe ging dat dan bij jou, Erica? Hoe lang heb jij erover gedaan om je lijf te leren accepteren? Ik krijg deze vraag regelmatig.

Hoe lang ik erover heb gedaan weet ik niet precies, maar ik weet wel dat het een proces is geweest. Ik begon mij te realiseren dat het niet goed is om zo negatief met jezelf om te gaan. Dat het bovendien niet helpend is, ook al denk je misschien van wel. Want door jezelf kattig toe te spreken, komt er geen balans in je eten en hoe je met jezelf omgaat.

Wat voor mij werkte? Hierbij deel ik mijn toptips met jou!

 

Tip 1: als “houden van” een stap te ver is
Is “houden van je lijf” een stap te ver? Begin dan met wat meer respect. Dat kun je al bereiken door op een andere manier tegen jezelf te spreken. Zit je nu nog vol met beledigingen? Neutraliseer je woorden dan. Misschien denk je: “mijn benen zijn zo dik en vet”. Maar veel liever nog heb je er geen oordeel over. Lastig? Denk dan: “ik zou best willen dat mijn benen wat minder vol waren.”
Dat is al een stuk vriendelijker dan “dik en vet”.

Het liefst voeg je er aan toe: “… maar ze doen hun werk in ieder geval!”

Dat is heel wat anders dan tegen jezelf zeggen “moet je die walgelijke dikke poten van mij eens zien!”
Want: zou je zo tegen een vriendin spreken?

 

Tip 2: ga de dialoog met jezelf aan

Al mijmerend bewonder je het model op de cover van je favoriete tijdschrift.
Zag jij er ook maar zo uit, verzucht je.
Maar… ziet zij er wel werkelijk zo uit? Of is ze gefotoshopt?

Wat heeft zij moeten doen om er zo uit te zien? Is ze zo uit bed gestapt? Of is er een heel team aan te pas gekomen om haar te stylen, op te maken en zo mooi mogelijk te maken? Wat moet zij doen om er zo uit te zien? Hoe hard en hoe vaak moet ze sporten? Wat moet ze allemaal laten staan qua eten? Denk je dat zij geen zorgen meer heeft over hoe ze er nu uitziet?

Grappig, want vermoedelijk maakt ook zij zich zorgen over haar uiterlijk!

 

Tip 3: kijk op een andere manier naar je lijf
Wat kan jouw lijf allemaal? Waar ben je trots op? Heb je bijv. meegedaan met een sportwedstrijd? Zware meubels versjouwd? Een kind gebaard? Je lijf is niet alleen hoe het eruit ziet, maar ook wat het allemaal kan. Jouw lijf is goed voor jou, de hele dag door. Dat verdient wel een beetje respect, toch?

Tip 4: doe je weegschaal weg
De weegschaal doet geen goed, niemand niet. Je denkt misschien dat het belangrijk is om je gewicht te monitoren, maar eigenlijk geeft de weegschaal je vooral een rotgevoel.
Nog niet (genoeg) afgevallen of weer aangekomen…

Wat brengt deze boodschap jou?

We halen zoveel bevestiging uit wat de weegschaal aangeeft, terwijl gewicht veel meer is dan het vet dat je met je meedraagt. Namelijk: het vocht dat je vasthoudt, je stoelgang, hormonen, wat je hebt gegeten (iets zouts maakt dat je vocht vasthoudt en dat zie je terug op de weegschaal)… het telt allemaal mee.

Bovendien ben je niet alleen je gewicht. Je bent zoveel meer dan dat. Laat die weegschaal jouw humeur niet verpesten.

Tip 5: rolmodel
Heb je kinderen of wil je later graag kinderen krijgen? Realiseer je dat jij het eerste rolmodel bent van jouw kids. Als je klaagt over je lijf, dan geef je ze ongemerkt een negatief lichaamsbeeld mee.
Als voorbeeld: “Vindt mama haar billen te dik? Hoe zit dat dan met die van mij? Die zijn dan ook vast veel te groot!”

Tip 6: ga bewegen
En juist niet om af te vallen! Als je luistert naar wat jouw lijf fijn vindt en je lekker gaat bewegen, dan doet dat jou goed. Bewegen zorgt dat het rustiger wordt in je hoofd. Bovendien kan beweging je trotser doen voelen op je lijf: je merkt dat je meer kunt dan je dacht (bijv. 5km hardlopen of zware gewichten heffen). Kortom: bewegen voelt fijn, doet lichamelijk & mentaal goed en maakt trots.

Tip 7: verandering hoort erbij
Het leven bestaat uit veranderingen. Zo ook jouw lijf. Je lijf verandert constant: door ziekte, zwangerschap, sport & beweging, afvallen, aankomen, ouder worden. Het hoort erbij en het dat is ok.

Tip 8: doe een social media detox
Loop je social media accounts en abonnementen op nieuwsbrieven eens na. Zie je veel voor & na foto’s, afgetrainde lijven en tips over afvallen en je lijf “verbeteren”?
Wat voor gevoel geven deze boodschappen jou?

Mijn regel is: if you ain’t feeling the vibe, then unsubscribe!

Tip 9: omdenken
Je kunt inderdaad denken: "poeh, wat zijn mijn benen toch dik".
Maar je kunt ook denken: "maar ik kan er lekker mee wandelen, ze brengen me overal waar ik wil zijn, ik hou van dansen en daar heb ik mijn benen bij nodig! Fijn toch, dat ze er zijn?"

Tip 10: je bent niet alleen je gewicht
Dit is waarschijnlijk wel de tip waar ik persoonlijk het meest baat bij heb gehad.
Ik BEN niet alleen mijn gewicht en hoe ik eruit zie. Ik ben Erica, ik ben moeder, vrouw, vriendin, dochter, zus, collega, coach, schrijfster, zet mij in voor meer body positivity…

Ik bedoel maar, dat is heel wat.
Mijn gewicht en hoe ik er uit zie, zijn maar een klein deel van wie ik verder nog ben. Ik ben niet perfect, en dat hoeft ook niet. Ik doe mijn best!

Ik hoop van harte je hiermee te inspireren.

Heb jij nog andere tips? Wat werkt voor jou? Ik vind het leuk om jouw tips te lezen!
Liefs, Erica x

Reactie schrijven

Commentaren: 0