Jij mag alles eten! Ja... echt waar!

Ik ga je iets voorleggen, waar je misschien een beetje nerveus van wordt. En dat is het volgende.

Jij mag jezelf toestemming geven om álles te eten waar jij trek in hebt.

Huh? Alles te eten waar je trek in hebt?
Maar dat is toch heel slecht? Dan kom je toch aan? Dat is toch heel ongezond?
En eet je straks de hele kast leeg?

 

Het goede nieuws is: dat hoeft helemaal niet te gebeuren als je het in stappen aanpakt.
Wil jij graag alles kunnen eten waar je trek in hebt? Dat kan en mag.

 Mits je je aan de volgende drie stappen houdt:


Stap 1: vind ik dit echt lekker?
Als voorbeeld gaan we even naar Tineke. Tineke wil heel graag afvallen. Maar soms heeft ze trek in chocola. Gewoon een stukje net na de lunch. Hoeft niet veel te zijn. Met één of twee stukjes is ze al tevreden. Ze kan daar echt van genieten. Maar ja. Ze mag geen chocola van zichzelf. En dus neemt ze een uur na de lunch drie volkoren soepstengels, terwijl ze in feite naar die lekkere chocola hunkert. Ze vindt soepstengels helemaal niet zo lekker, maar ze zijn in ieder geval gezonder dan chocola. Ze hoopt dat de trek in chocola ermee weggaat. Maar bij die soepstengels blijft het meestal niet. Vrij snel nadat ze op zijn, gaat ze op zoek naar nog iets anders. Het moet gezond zijn. Chocola is dat niet. En dus eet ze een banaan. Een trosje druiven. Vervolgens pakt ze een plak suikervrije ontbijtkoek. Die ze eigenlijk heel erg vies vindt. En nog steeds is haar behoefte niet vervuld, merkt ze.

De chocola blijft in haar hoofd zitten. ’s Avonds na de koffie gaat haar man naar zijn werkkamer om nog wat werk te doen. Haar eerste ingeving: eindelijk!
Ze hoopte stiekem al dat ze alleen in de woonkamer zou achterblijven. Want er ligt chocola in de koelkast en ze houdt het niet meer uit. Die chocola moet en zal ze hebben.

Ze pakt een stukje. En nog eentje. En nog eentje. Ze propt het zowat naar binnen, geniet er niet eens echt van. En wat denk je? De reep is binnen de kortste keren helemaal op….

Ze schaamt zich rot.

Stap 2: wat speelt er en wat is de situatie?
Op het moment dat Tineke trek in chocola kreeg had ze geen honger, want ze had immers net geluncht. Ze had puur en alleen trek in een stukje chocola. Meer niet.

Het is altijd goed om bij jezelf na te gaan wat er speelt voor je iets eet. Ben je moe? Verdrietig? Gestrest? Weet je even niet wat je met een bepaalde situatie aan moet en heb je daarom “trek”? Is het einde van de ochtend en heb je gewoon honger? Met andere woorden: is er sprake van hoofdhonger, of buikhonger? Als je merkt dat je eigenlijk behoefte hebt aan iets anders, probeer daar dan wat aan te doen.
Lukt dat nog even niet? Ook geen probleem. Het is al heel goed dat je je bewust bent van het feit dat je bijvoorbeeld wilt eten op een stressvol moment.

 

Vraag 3: kan ik het rustig en met plezier opeten?
Tineke nam de chocola uiteindelijk toen haar man naar zijn werkkamer was gegaan. Haar exacte gedachte was zelfs: “eindelijk!” Ze was blij alleen in de woonkamer te zijn. Stiekem zou ze de chocola alsnog opeten. Ze propte de chocola bovendien naar binnen, zonder ervan te genieten. Grote kans dat het daar niet bij bleef, maar dat ze zich ook nog vergreep aan de koeken in de kast en het ijs in de vriezer.

Nu even een zijstapje.

Als jij je kind van alles verbiedt, dan heb je kans dat het achter je rug om de hele snoeppot leegeet, of constant om snoep blijft zeuren en jengelen.
Herkenbaar?

Doordat het verboden is, heeft dat snoep een grote aantrekkingskracht.

En zeurt het de hele dag om snoep, of erger nog: plundert het stiekem de snoeppot als je boven de was aan het opvouwen bent. Maar zou je zo'n situatie ook anders kunnen aanpakken? Het simpele antwoord is: Ja. Je maakt een momentje van dat snoep en legt geen “verboden” op.

 

Als voorbeeld
Na school mag je kind een stuk fruit en één of twee snoepjes. Jullie zitten aan tafel, praten even na over school en nemen wat te drinken. Het is gezellig. Daarna is je kind waarschijnlijk tevreden en is het snoepen daarna klaar. De snoeppot wordt niet stiekem geplunderd. Er zijn geen “verboden” en je kind blijft niet doorzeuren. Het weet: morgen mag het weer een snoepje na school. Natuurlijk zijn die snoepjes niet gezond. Maar de snoeppot plunderen is dat al helemaal niet! En door er een gezellig momentje van te maken (samen aan tafel, napratend over de dag) zonder verboden en restricties volgen er geen stiekeme eetbuien of eindeloos gezeur. Niemand boos, iedereen tevreden.

 

Wat denk jij?

Wat denk jij… hoe zou het zijn gegaan als Tineke zichzelf gewoon een stukje chocolade had toegestaan na de lunch? En dat met plezier en genot had opgegeten?

Ik hoop van harte jou met het verhaal van Tineke en bovenstaande drie stappen te inspireren.

Ik nodig jou dan nogmaals graag uit te eten waar je trek in hebt!

Heb je hier vragen over, of kan ik jou helpen?
Stuur me dan geheel vrijblijvend een bericht.

Liefs, Erica x 

Reactie schrijven

Commentaren: 0