Voor de mama die zich als een walrus voelt

“Erica, kan jij me helpen? Ik baal zo, zo verschrikkelijk van mijn lijf. Ik kan wel huilen. Sinds Tess is geboren voel ik me net een walrus. Ik vond het heerlijk om zwanger te zijn, maar ik ben zoveel aangekomen! En ik krijg het er niet vanaf. Ik kan hier niet mee leven. Ik walg van mezelf. Ik wil mijn oude lijf terug. Kan jij me helpen, alsjeblieft?”

Deze wanhopige kreet ontving ik in mijn mailbox van Julia, de moeder van Tess.Tess is inmiddels vijf maanden oud en zoals jullie kunnen lezen voelt Julia zich hopeloos. Het bericht van Julia zette me aan het denken. Natuurlijk wil en kan ik haar een eind op weg helpen met voedingsadviezen, maar ik vind het triest dat ze zich op deze wijze over zichzelf uitlaat. Een walrus? Walging? Kan hier niet mee leven?

Julia’s lijf heeft net een baby gemaakt. Een beetje respect mag toch wel, als je lijf net een topprestatie heeft geleverd? Eigenlijk zou ze haar lijf moeten aanbidden, trots mogen… nee moeten, zijn op wat het allemaal kan en doet.

Maar toch doen we niet aan aanbidden. Eerder het tegenovergestelde. We zijn ervan overtuigd dat we zo snel mogelijk terug moeten naar “dat lijf van voor de zwangerschap”.
We kunnen niet leven met extra vetrolletjes, bredere dijen, strepen op onze buik en vollere borsten.

 

We spreken onze bewondering uit over de mama die zes weken na de bevalling alweer in haar jeans paste.
We dwepen met het model dat vier weken na de bevalling alweer een lingerieshoot deed. We hebben diep respect voor de mama die binnen twee weken op haar oude gewicht zat en willen heel graag net als onze vriendin zijn, die een paar weken na de bevalling alweer naar het strand ging… in bikini! En er nog fantastisch uit zag ook. Hoe doet ze dat? En belangrijker nog: hoe bereik je datzelfde resultaat zo snel mogelijk?

Eigenlijk geven deze boodschappen stuk voor stuk af dat je “slechts een lijf” bent. Dat het niet gaat om jou als persoon en om de mooie prestatie die je lijf heeft geleverd. Dat je niet goed genoeg je best hebt gedaan als je niet binnen zes weken (laat staan zes jaar) weer in je oude jeans past.

Maar je bent niet slechts een lijf. Je bent zo veel meer dan dat. Jij bent jij, liefdevolle mama, echtgenote, werkneemster, vriendin, tante, buurvrouw, vrijwilligster… een vrouw met dromen, gevoelens, emoties.

Ik wil jou en Julia met dit artikel een hart onder de riem steken én tips geven om hiermee om te gaan. Want ik begrijp heel goed dat het lastig is. Uiteraard heb ik contact gehad met Julia en mag ik haar verhaal gebruiken.

Ik heb haar naam en de naam van haar dochter om privacyoverwegingen overigens veranderd.

Maar goed:, wat te doen? Of het nu zes weken of zes jaar is sinds je kind is geboren, het draait uiteindelijk om hetzelfde. De boodschap die je aan jezelf afgeeft is elke keer weer: je bent niet goed genoeg en je “moet terug naar je oude lijf”. Graag deel ik mijn tips met jou.

Je bent geen voor & na
Natuurlijk is er een “voordat je kinderen kreeg” en een “nadat je kinderen kreeg”. Maar je lijf is nog steeds hetzelfde. Er is geen voor en na. Het is nog steeds datzelfde lijf, al ziet het er wat anders uit.
Maar vergeet niet dat elk lijf zowiezo verandert.

Je wordt ouder, gaat meer sporten of juist minder, wordt ziek, weer beter. En soms verandert het vanzelf.
Je lijf is op een reis die leven heet. Het maakt constant aanpassingen en verandert. Als je accepteert dat het hoe dan ook verandert, dan geeft dat rust.

Maak je FB en Instagram feed schoon
Hoeveel mensen volg jij die negatieve boodschappen over lichamen afgeven? Die dus negatief zijn over vollere lijven en jou dus energie en frustratie kosten? Denk aan food- en fitnessguru’s die dagelijks foto’s plaatsen van afgetrainde lijven en regelmatig “voor & na” plaatjes delen?
Wat voor gevoel geeft dat? Wat doet dat met je? Is het echt de moeite waard om die mensen te volgen?

Slank zijn = niet automatisch gelukkig & helemaal tevreden
Nog even over de bewondering voor de mama’s die snel weer in hun jeans passen.
Sta even bij het volgende stil: het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat deze vrouwen gelukkig(er) zijn en geen zorgen meer hebben over hun lijf. Natuurlijk is het fijn als je in je bikini naar het strand kan zonder je zorgen te maken maar… klopt die zin wel? Weet je zeker dat je je dan écht geen zorgen meer maakt? Of zullen er nog steeds dingen zijn waarover je onzeker bent?

Een lieve vriendin van mij kon een week na de bevalling alweer in haar oude jeans.
Maar ondertussen maakt ze zich grote zorgen over haar geslonken borsten en de striae op haar buik.
Hoe moet dat op vakantie, bij het zwembad? Spookt het door haar hoofd.
Ondertussen krijgt ze inderdaad zat complimenten. Maar bij elk compliment denkt ze: "je moest eens weten hoe ik er zonder kleren uitzie!"
Het maakt haar verdrietig.
Ze schaamt zich voor haar man, die haar altijd vertelde dat hij van haar mooie borsten hield.
Maar daar was niets meer van over. Wat denkt hij nu? Ze durft het niet te vragen.
Vergeet niet: ook dat doet wat met haar.

Het kan je kind niets schelen of je vetrolletjes hebt of niet
Denk je dat je kind het erg vindt dat je heupen breder zijn? Of dat je nu putjes in je benen hebt en strepen op je buik? Nee, natuurlijk niet. Je kind is je kind en houdt van jou, zoals je bent.
Je kind vindt het super als je gewoon je badpak aantrekt en met hem of haar het water instapt om lekker te gaan spetteren! 

Vergelijk jezelf niet met vroeger, of met anderen
Het is heel verleidelijk om je lijf te vergelijken met “je lijf van vroeger” of met de lijven van andere moeders. Maar doe dat niet. Het is echt heel erg slecht voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde!

Reality check
Kijk je straks liever terug op mooie herinneringen van jou met je baby, gedurende die eerste periode?
Of op herinneringen van jou zwoegend in de sportschool en duizelig van de honger?! Geniet van je kindje. Zorg ervoor dat je je energie en gedachten steekt in het zorgen voor je baby. Besteed bovendien aandacht aan jezelf en aan het groeien in je nieuwe rol als mama.

Voed jezelf
Hoe je er ook uitziet en wat jij er ook van vindt: behandel je lijf met respect en liefde. Eet zo puur mogelijk, eet als je honger hebt en luister naar je honger- en volsignalen. Beweeg, zorg voor ontspanning en neem voldoende rust.

 

Hulp nodig? Of een vraag? Stuur me gerust een bericht.

Liefs Erica x

Foto credit: (c) The Honest Body Project

Reactie schrijven

Commentaren: 0