Dump die donuts! Maar hoe?

Woensdagochtend. Twee dagen geleden ben je met een streng dieet begonnen. Je hebt besloten zo min mogelijk te eten, zoveel mogelijk te sporten en de lat lekker hoog voor jezelf te leggen. Je start de dag zonder ontbijt. Want die kilootjes, die móeten eraf. En wel zo snel mogelijk.

Je collega komt langs met zelfgebakken cake.
"Hé Cynthia, wil je een plakje?"
De cake ziet er lekker uit en je hebt inmiddels zo'n honger dat je zelfs een beetje duizelig bent.
Eén plakje maakt toch niet uit? Dat plakje kun je best nemen. Je hebt al zo goed je best gedaan de afgelopen dagen. Je verdient het gewoon! En als je zegt dat je niet wilt, dan dringt ze die cake misschien toch wel op. En dus neem je een plakje.

Een uur later. Je wandelt de supermarkt in. De plak cake zit je dwars. Niet lichamelijk; maar emotioneel. Je baalt ervan dat je zo slap was. Je kunt ook geen dieet volhouden he? Elke keer hetzelfde liedje. Weer mislukt. Dat hele afvallen maakt nu ook niet meer uit. Bij dezen gooi je de handdoek in de ring. In plaats van een gezonde lunch, leg je een bakje chocoladerozijnen, een doosje donuts en een zak nootjes in je mandje.

De chocoladerozijnen zijn al op, voor je op kantoor bent teruggekeerd. Een beetje misselijk ga je weer aan je bureau zitten. Maar je negeert het gevoel. In plaats daarvan open je het doosje donuts. Voor je het weet zijn ook die op...

Herkenbaar?
Hoe kom je uit deze vicieuze cirkel?
Lees snel door voor wat praktische tips en adviezen.

Ga niet op een nieuw streng dieet
Huh... niet op een nieuw streng dieet? Maar je hebt toch net teveel gegeten?
Ja, dat klopt. Maar realiseer je dat een nieuw dieet niet zal werken. De reden waarom je last hebt van eetbuien, hangt vermoedelijk samen met het feit dat je juist een dieet aan het volgen was.
Klinkt vreemd?
Bedenk dan even dit: als jij besluit weer op dieet te gaan en het gaat mis, dan is de kans levensgroot aanwezig dat je opnieuw in een situatie terecht komt waarin je besluit alles te eten wat los en vast zit (om het maar even cru te stellen).

Voeg toe, laat restricties varen
Hoe meer restricties, hoe lastiger je plan is vol te houden. Ga dus niet op dieet; maar voeg toe. Zorg ervoor dat je dagelijks drie gezonde maaltijden eet, plus wat gezonde tussendoortjes.Schrap geen koolhydraten, tussendoortjes of ontbijt. Restricties werken niet. Voed je lijf en honger het niet uit.

Alles of niets
Alles of niets hangt samen met perfectionisme. Als het mis gaat... dan kap je er maar helemaal mee, lijk je te denken. Maar goed genoeg is ook goed!
Vind je het lastig om dat concreet te maken voor jezelf? Werk dan met percentages. Bijvoorbeeld: 70% van de tijd doe je je best en 30% van de tijd mág het misgaan. Het hoeft niet perfect. Ook met 70% kom jij er wel.Vier je successen

Focus niet zo zeer op wat er misgaat, maar focus op wat er goed gaat!
Als je dit moeilijk vindt, schrijf dan aan het einde van elke dag op wat er goed is gegaan. Zeker weten dat er dingen tussen zitten, waar je trots op mag zijn!

Luister naar je lijf, niet naar je zelfopgelegde regels
Vermoedelijk heb je een hele lijst van regels in je hoofd. Dingen die je wel/niet mag eten, dingen je wel/niet moet doen. Probeer daar minder naar te luisteren en meer naar de behoeften van je lijf. Wanneer heb je honger of dorst? Wanneer heb je behoefte aan even rust of pauze? Hoe laat geeft je lijf aan dat je moet gaan slapen?Wees lief voor jezelfKat jezelf niet zo af! Je zou zo toch ook niet tegen je dochter of je beste vriendin spreken? Waarom praat je dan wel zo tegen jezelf?

Reactie schrijven

Commentaren: 0