Te moe om te koken...?

Moe zijn, een lange dag hebben en dan de puf niet meer hebben om te koken, terwijl dat wel een goed idee is. Je wéét dat het beter is om te koken, maar je kunt je zelf er niet toe zetten. En dus kook je met veel tegenzin, maakt een tosti of eet te weinig waardoor je later op de avond een koekjesaanval krijgt.

Kortom: een lastige situatie. Hoe ga je daarmee om?

 

Vandaag deel ik mijn Tien Top Tips met jou!

 

Tip 1: even over open deuren en clichés gesproken…

Het is een open deur, maar als je in de avond te moe bent om te koken, betekent het ook dat je overdag eigenlijk wat teveel van jezelf hebt gevraagd.  Zorg dat je overdag voldoende momenten van ontspanning neemt, zodat je aan het einde van de dag nog wat energie over hebt om te kunnen koken.

 

Tip 2: maak een weekplanning

Maak een weekplanning voor de warme maaltijd. Met zo’n planning kan je in één keer boodschappen doen, zodat je veel tijd bespaart. Ook kun je restjes invriezen of de volgende dag gebruiken, zodat je minder eten hoeft weg te gooien. Maar het grootste voordeel van een weekplanning is dat je gemakkelijker varieert en een uitgebalanceerd menu opstelt.

Hoe plan je je week? Varieer in vlees, vis en vegetarisch. Eet minstens één keer per week peulvruchten; bijv. op de vegetarische dag. Varieer in groenten en kleur. Wissel af met aardappelen, volkorenpasta, brood, couscous en andere granen.

 

Tip 3: ben je niet zo’n planner?

Plan dan voor 1 of 2 dagen vooruit of improviseer elke dag vanuit een goede

basisvoorraad.

 

Tip 4: zorg voor een goed gevulde voorraadkast

Het zusje van de vorige tip: zorg voor een koelkastla vol verse groenten waaruit je kunt kiezen, een vensterbank vol verse kruiden, een voorraadkast gevuld met verschillende soorten granen, rijst, pasta’s en peulvruchten in blik en pot. Last but not least vul je diepvries met vlees, vis en vegetarische producten. Hoewel vers de voorkeur heeft, mag je op drukke dagen trouwens best een blikje doperwten opentrekken voor bij de maaltijd!

 

Tip 5: check de aanbiedingen!

Is er iets in de aanbieding? Vlees, vis of vegetarisch? Koop daar dan wat meer van, zodat je altijd een goed gevulde vriezer hebt. Het scheelt echt als je niet ook nog naar de supermarkt hoeft!

 

Tip 6: ga op zoek naar makkelijke recepten

Je bent Nigella Lawson niet… en dat hoeft ook helemaal niet. Ga op zoek naar makkelijke recepten met weinig ingrediënten. Tegenwoordig bestaan er leuke recepten en receptenboekjes met gerechten van maar 5 of 6 ingrediënten. Neem

eens een kijkje bij Jamie Oliver, Mind Your Food, Chicks Love Food en Allerhande.

 

Tip 7: wees flexibel

Heb je een bepaald ingrediënt niet in huis? Maakt niet uit! Zoek naar een alternatief en wedden dat het net zo lekker is?

 

Tip 8: snij en bereid voor

Toen mijn dochters nog klein waren en de tijd dat ik in de keuken stond samenviel met het dagelijkse huiluurtje, zorgde ik er altijd in de ochtend al voor dat de aardappels en groenten geschild en gesneden waren. Zo hoefde ik alles in de avond alleen nog maar op te zetten. Soms maakte ik tijdens het middagslaapje al een ovenschotel, die ik ‘s avonds alleen nog maar in de oven hoefde te schuiven.

Als je aardappelen kookt, kun je ook gelijk voor twee dagen snijden. Maak je aardappelblokjes net wat kleiner! Zo bespaar je ook nog op de kooktijd!

 

Tip 9: tijd voor slow

In het weekend of op een rustige dag kook je op je gemak. Maak lekkere stoofschotels, soepen en ovengerechten. Wees slim! Met zo’n slow maaltijd maak je meteen voor twee dagen. Dat kost je nauwelijks extra bereidingstijd. Vries de helft in en je hebt een extra maaltijd in de diepvries. Een cadeautje in tijd voor jou!

 

Tip 10: fijne tips voor tienminuten maaltijden

Geen inspiratie? Wie weet breng ik je met deze makkelijke maaltijden op een goed idee!

* Een omelet met een salade en wat brood

* Couscous met runderreepjes in tomatensaus en geroerbakte groenten

* Gegrilde zalm, gekookte broccoli, tomatensalade met basilicum en wat volkoren stokbrood

* Wokschotel van groenten, varkenshaas, knoflook en oestersaus en noodles

* Chili con carne van bruine bonen, paprika, tomaten, gehakt en rode peper

* Mexicaanse tortilla met kipreepjes, kruiden mais, sla en wat zure room

 

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tien top tips hebben.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar jullie tips! Wat werkt voor jullie? Ik lees het graag!

 

Liefs, Erica x

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Kirsten (vrijdag, 31 augustus 2018 08:52)

    Goede tips. Ik ben van plan op drukke dagen mijn crock pot te gaan gebruiken, dan komen we thuis en staat ons eten klaar.