Help, ik kan het snaaien niet laten!

“De hele dag lukt het me. Maar als het dan avond is, de kinderen op bed liggen en ik eindelijk op de bank neerplof, dan hou ik het niet meer vol. Ik trek de kast open en ik eet de hele voorraad aan lekkers, weg”.

 

Met die mededeling meldde Kate (naam veranderd vanwege privacy-overwegingen) zich een tijdje geleden bij mij. Op een mooie ochtend en onder het genot van een lekkere cappuccino bij een strandtent in de buurt, deden we samen een interessante oefening om de snaaibuien aan te pakken. De oefening bestaat uit een aantal vragen die ik Kate stelde, maar waar ook jij mee aan de slag kunt als je last hebt van snaaibuien ‘s avonds.

 

Allereerst even dit: een snaaibui in de avond komt nooit uit de lucht vallen. Daar gaat altijd wat aan vooraf. Vaak al zijn er gedurende de dag dingen die je anders zou kunnen doen. Eigenlijk, kun je elke snaaibui zien als een rode vlag. Er is iets wat jouw aandacht nodig heeft, iets waar je aan zou kunnen werken. Ik geloof dan ook niet zo in de geijkte tip “zoek afleiding, ga lekker in bad of bel je beste vriendin”. Natuurlijk is afleiding goed, maar daarmee gaat een snaaibui niet altijd weg en stel je hem soms gewoon uit.

 

De vragen gaven Kate veel helderheid en inzicht in haar snaaibuien en ze is ermee aan de slag gegaan. Wil jij dat ook? Probeer de vragen zo eerlijk mogelijk voor jezelf te beantwoorden en echt de diepte in te gaan. Schrijven helpt daarbij. Ook zou je je partner, of een goede vriendin kunnen vragen je te helpen! Lukt het je niet of wil je dat ik met je meedenk? Stuur me dan gerust een bericht. 

 

Vraag jezelf: hoe ziet mijn dagmenu er op dit moment uit?

Kate volgde een Eetbui vriendelijk menu, zoals ik dat maar even noem.
Hoe dat er ongeveer uit zag?

 

Ontbijt: een handje muesli zonder suiker, magere yoghurt
Tussendoortje: een appel
Lunch: sla zonder dressing met gegrilde kip
Snack: magere yoghurt en wat worteltjes
Avondeten: gegrilde kip met nog meer worteltjes

Avond & Weekend: alles wat ze maar te pakken kon krijgen.
Oh ja: verboden voor groenten en fruit!

Wie herkent zich in het verhaal van Kate?

Wie herkent het menu?
Wie kan het snaaien niet laten in de avond?
Erm. Bijna iedereen die een eetbui vriendelijk menu volgt!

Want wees eens even realistisch: hoe houd je het vol, als drukke vrouw op zo weinig calorieën en voedingsstoffen?
Het simpele antwoord?
Niet. En dat heeft niets met wilskracht te maken, maar alles met instinct en jouw natuur. Als je te weinig of te eenzijdig eet, dan neemt je lijf het over en daar kun je niet veel tegen beginnen.

Wat je wel kunt doen? Jezelf voeden. Eet drie gezonde, gebalanceerde maaltijden per dag en je eetbuien zullen aanzienlijk afnemen!

 

Vraag jezelf: wat heb je eigenlijk nodig?

Deze vraag is zo belangrijk en tegelijkertijd iets waar we ons helemaal niet mee bezig houden. We zijn de connectie met onszelf kwijt. Maar je lichaam vertelt je ontzettend veel: waar je energie van krijgt, wat je behoeften zijn, of je iets wel of niet leuk vindt. Ken je de quote: “Probeer te luisteren naar het fluisteren van je lijf, zodat het niet hoeft te gaan gillen”?

 

Wat heb je nodig?
Ik stel deze vraag zó vaak. Niet alleen aan de vrouwen die ik begeleid in mijn praktijk of aan mijn dochters, maar ook aan mijzelf. Waarom? Het is een hele goede vraag als je niet goed weet wat er is, of waarom je je voelt zoals je je voelt.

Als je jezelf vraagt wát er is, dan kom je daar vaak niet achter.
Maar als je jezelf vraagt wat je nodig hebt, dan krijg je vaak een antwoord als: rust, voedsel, slapen, even niets, een knuffel.

Je kunt deze vraag aan jezelf stellen als je je rot voelt. Maar juist ook als er niets bijzonders speelt. Zo leer je beter wat je nodig hebt, wat je behoeften zijn en waar je lijf om vraagt.
Probeer daar vandaag eens goed naar te luisteren en handel er in ieder geval één keer naar.

 

Vraag jezelf: op basis waarvan maak ik beslissingen?

Denk je: ik heb honger?
Maar mag je van jezelf niet eten omdat je wilt afvallen?
Denk je: ik heb rust nodig?
Maar mag je niet rusten, omdat je vindt dat je nog van alles moet doen en afronden?
Wil je nee zeggen tegen een ander?
Maar zeg je ja, omdat je bang bent dat "ze" er anders wat van vinden?

Het kan interessant zijn eens na te gaan op basis waarvan jij je keuzes maakt.
Als je je focust op de hoe je eruit ziet, wat anderen van je denken of op "wat moet" dan luister je eigenlijk niet naar jezelf en wat jij nodig hebt. Natuurlijk is het goed bedoeld allemaal, maar vroeg of laat zal dit tegen gaan werken. Dat kan zich ook in je eten uiten. Door niet te eten als je honger hebt bijvoorbeeld, werk je eetbuien in de hand. Door niet naar je behoeften te luisteren, ga je op zoek naar troost en die vind je in eten.

Vraag jezelf: eet je wel gevarieerd genoeg?

Het is ook hierbij belangrijk dat je goed naar je lijf luistert. Wat heb je nodig? Daarbij kun je jezelf het volgende vragen:


* eet je voldoende?
* eet je voedzaam genoeg?
* heb je een ontbijtje gegeten?
* zit er genoeg regelmaat in je eten en eet je op de juiste tijdstippen?
* luister je wel goed naar je lijf? Heb je echt honger of is er iets anders aan de hand, ben je bijv. emotioneel, boos, moe, verdrietig?
* heb je dorst?

 

Gaat het op dit moment niet helemaal optimaal? Probeer dan stap voor stap aanpassingen in jouw eet-, leef- en beweegpatroon te  maken. Door niet alles in één keer aan te pakken, maar stap voor stap, val je minder snel terug in oude patronen en bereik je gemakkelijker je doelen. Gooi geen voedingsgroepen uit je dagmenu maar voeg toe en investeer in gezonde eet- en leefgewoonten. Begin met het eten van echt, puur eten. Eiwitten, koolhydraten, vet. Kies voor vers en onbewerkt en eet met de seizoenen mee.

 

Vraag jezelf: zou afleiding op basis van goede zelfzorg werken?

In veel tijdschriften en op internet lees je dat je afleiding moet zoeken als je een eetbui voelt opkomen. Voor sommige mensen werkt afleiding inderdaad, maar je pakt er de reden van je snaaibui niet mee aan.


Maar weet je? Ik ben helemaal voor goede zelfzorg en een leuke tip die ik je wil geven is een selfcare mandje voor jezelf te maken.

Vul een mandje met daarin dingen die je fijn vindt, zoals showergel, een tijdschrift, dagboekje, een kaars, boek of lekkere thee. Zet het mandje op een plek waar je er snel bij kunt. De volgende keer dat je je gestresst voelt of een eetbui voelt aankomen, pak je je mandje erbij. Het klinkt heel simpel, maar dit kan écht helpen!
Ga jij er eentje maken? Ik ben benieuwd wat er in jouw mandje gaat! Laat het me gerust weten, als je dat wilt.

 

Vraag jezelf: is snaaien in de avond een aangeleerde aangelegenheid geworden?

Allereerst: realiseer je dat ’s avonds eten vaak deels "aangeleerd" gedrag is. Zonder dat je er bij stil staat, kan het dat je een soort patroon voor jezelf hebt gecreëerd. Je kent het vast ook wel op andere vlakken: bij de koffie hoort een koekje, bij de bioscoop hoort popcorn, bij Netflix chips. Zulke patronen creeeren we ook voor onszelf als we alleen thuis zijn of de werkdag erop zit.


Het is even oefenen, maar je kunt proberen met jezelf af te spreken niet toe te geven aan je hunkering naar wat lekkers. Vertel jezelf dat je deze gewoonte moet doorbreken.
Moeilijk maar niet onmogelijk! Hoe je dit doet? Door niet toe te geven als je de drang voelt om te eten. Leg de lat daarmee niet te hoog voor jezelf. Maak een mok thee en focus daarop. Ga oefenen met 1 minuut niet toegeven aan de trek in iets lekkers.

Bouw het aantal minuten steeds langer op.
 
Vel geen oordeel over je gedachten. Je mag het best lastig vinden en je mag je onrustig voelen. Dat is ok, en helemaal niet vreemd.
Je kunt jezelf ook vragen wat het ergste is, wat er kan gebeuren als je de snack niet neemt. Vaak merk je dat de trek in iets lekkers best wel weg-ebt na verloop van tijd. Lukt het niet? Het is een leerproces. Dus morgen gewoon weer proberen!

 

Vraag jezelf: wat brengt dat eten mij?

Wat is het wat je nodig hebt, op die avonden?

Wat brengt dat eten jou? Of anders gesteld: wat hoop je dat het eten je zal brengen? Probeer daar eens goed bij stil te staan en probeer na te gaan wat het precies is waarnaar je hunkert. Je hebt misschien trek in zoet, vet of knapperig. Maar wat speelt er werkelijk? Heb je behoefte aan iets anders zoals rust, afleiding, troost of juist meer energie?

Kun je op een andere manier aan die behoefte voldoen?
Als je het lastig vindt om hierachter te komen, kan schrijven helpen!

 

Vraag jezelf: wat kun je zelf bedenken aan tips en adviezen voor jezelf? Zowel praktisch als mentaal?

Ik help je alvast een eindje op weg:

 

1) Je kunt met jezelf afspreken dat je gedurende de week niet te veel zoet, koek en chips neemt, maar in het weekend in de avond wat lekkers mag pakken. Hierdoor neemt de druk af. Lekker eten is niet verboden, je stelt het alleen even uit

 

 2)   Misschien heb je gewoon nog honger!
Het kan helpen je warme maaltijd wat later te nemen (als dat mogelijk is) of net wat meer te eten bij het avondeten.

 

3) Wat zou je anders kunnen doen in de avond, op het moment dat jij trek krijgt in lekkers?
Bedenk dat niet pas op het moment dat het avond is, maar zoek op een rustig tijdstip alvast naar zogenaamde "als-dan scenario's”.

 

4) Ben je gewoon moe? Ga eventueel iets eerder naar bed!

 

5)  Zorg ervoor dat je voldoende eet gedurende de dag en dat je lijf gevoed is.
Als je voldoende energie tot je hebt genomen, zal je lijf minder snel vragen om energie.

 

 

Ik hoop je met deze oefening met vragen een eindje op weg te helpen.
Vergeet niet: voor snaaien in de avond bestaat geen kant en klare oplossing. Was die er maar! Maar door eerlijk bij jezelf te raden te gaan, kom je vaak al een heel eind.

 

Heb je hulp nodig of wil je dat ik met je meedenk? Ik doe het graag! Stuur me gerust een berichtje.

 

Liefs, Erica x

 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Anne (dinsdag, 11 september 2018 22:31)

    Dank om dit stuk te delen! Denk dat voor veel mensen hier heel veel issues mee kunnen worden aangepakt! Ik ga er in ieder geval mee aan de slag! Dank!

  • #2

    Erica Hertogh (woensdag, 12 september 2018 07:25)

    Dank je wel Anne, voor je reactie en succes als je met dit stuk aan de slag gaat! Mocht je ergens tegenaan lopen, stuur me dan gerust een bericht.